החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה-2014

על פי סעיף 1 לחוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, מטרתו של החוק הינה "לסייע לבני זוג להורים וילדיהם ליישב סכסוך משפחתי ביניהם בהסכמה ובדרכי שלום, ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית, מתוך התחשבות במכלול ההיבטים הנוגעים לסכסוך ובטובתם של כל ילדה וילד."

כחלק מההליך החדש, הצדדים מוזמנים למעין הליך גישור שמטרתו לנסות ולסיים את הסכסוך בין בני הזוג כבר בשלב זה, על מנת לצמצם ככל האפשר את מספר הסכסוכים המשפחתיים המגיעים לבית המשפט לענייני משפחה.

אמנם, ישנם זוגות רבים שמעדיפים לפנות מראש לפתרון הסכסוך ביניהם בצורה בוגרת, בעזרת שירותי גישור כאלה ואחרים, אך עדיין, רוב הזוגות אינם עושים זאת. לא רק זאת, אלא שרוב הזוגות המתגרשים טעונים בהרבה כעסים אחד על השני, והם מנסים לפגוע זה בזה באמצעות נקיטת הליכים בבית המשפט.

מה אומר החוק?

על פי החוק, במקרים המפורטים להלן התהליך חייב להתחיל מבקשה ליישוב סכסוכים, ולא משנה אם מי שהחל את ההליך בחר לפנות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה:

  • בכל מחלוקת הנוגעת לגירושין או לנישואין.
  • תובענות כספיות או בענייני רכוש, ולמעשה כל נושא הקשור ליחסי הממון בין בני זוג, למעט ירושה.
  • תביעות בגין תשלומי מזונות ילדים, מזונות אישה או מדור.
  • כל מחלוקת הקשורה לילדים של בני זוג גרושים או פרודים, למעט חטיפות ילדים.
  • תביעות בנושא הכרה באבהות או אמהות.

תהליך הגשת הבקשה ליישוב סכסוך

תהליך הגשת הבקשה ליישוב סכסוך מתחיל בטופס קצר שאין לכלול בו כל טענות ותביעות (כפי שיש לעשות בעת הגשת כתב תביעה), עוה"ד אשר מייצג אתכם בהליך יוכל להגיש בקשה כאמור מטעמכם.

לאחר הגשת הבקשה, על ידי מי מהצדדים או על ידי באי כוחם, יזומנו שני הצדדים לפגישת היכרות ותאום (מהו"ת) ביחידת הסיוע, או למספר פגישות מצומצם. מספר הפגישות יקבע בהתאם לנכונות הצדדים להידבר ולסיכוי של ההליך. מהפגישה השניה ואילך, עורך דין מטעמכם יכול להיות נוכח ולייצג אתכם בהליך ישוב הסכסוך.

בפגישות יינתן לצדדים הניצים מידע בנושאים שונים כמו ההליכים הצפויים והשלכות הסכסוך הצפויות בהיבט המשפטי, הכלכלי, החברתי והרגשי, מידע על הדרכים בהן יחידת הסיוע יכולה לעזור ליישב את הסכסוך וכן כל סוג אחר של עזרה שניתן לקבל מהיחידה. בנוסף, פגישות אלה משמשות לצורך היכרות של אנשי יחידת הסיוע עם הצדדים המסוכסכים, כדי לבחון כיצד יוכלו לסייע להם ליישב את המחלוקת בצורה הטובה ביותר וכיצד יוכלו לעזור לצדדים להתמודד עם התהליכים שהם ניצבים בפניהם.

המטרה העיקרית של הפגישות הללו הינה, שהצדדים יגיעו בסופו של ההליך לכדי הסכם המסדיר ביניהם את כלל ההיבטים המשפטיים והכלכליים, ללא צורך בהתדיינות משפטית.

הזמנה ליחידת הסיוע ליישוב סכסוכים היא הזמנה מחייבת מבחינה חוקית, ולא ניתן שלא להיענות לה, בדיוק כמו הזמנה לבית משפט.

יש לשים לב, שקבלת הזמנה להליך יישוב סכסוך מסמלת את התחלתו של ההליך המשפטי לגירושין.

כמו כן, החוק אינו פותר את מרוץ הסמכויות בין בית המשפט לבית הדין הרבני, אלא דווקא מחריף אותו, כעת לאחר שהסתיימה תקופת עיכוב ההליכים, הצד הראשון שהגיש את הבקשה לישוב סכסוך הוא הצד שתפס את הסמכות לבחור לאן ברצונו להגיש את תביעותיו – לבית המשפט ו/או לבית הדין הרבני.

הזדמנות לשינוי

ההזדמנות שניתנה לבני זוג או בני משפחה אחרים המסוכסכים ביניהם ליישב את הסכסוך ביניהם בדרכי שלום, יכולה לשנות את חייהם וחיי ילדיהם בצורה מרחיקת לכת וכדאי מאוד לנצל את ההזדמנות הזו בצורה טובה.

ליצירת קשר מלאו פרטים

זמינות מיידית: 072-394-5434

מאמרים אחרונים

התחברו אלינו

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: