ידועים בציבור – זכויות שחשוב להכיר

בעבר לא היה כל כך נהוג לקיים חיים משותפים ללא נישואין. עם השנים מספר הזוגות הלא נשואים שגרים יחדיו גדל ואף הוכר כמעמד – ידועים בציבור במוסדות שונים בישראל מוכרים כבני זוג נשואים לעניין זכויותיהם וחובותיהם. מהן זכויותיהם של הידועים בציבור?

מיהם ידועים בציבור?

ידועים בציבור הינם בני זוג אשר גרים יחד תקופה מסוימת ומנהלים משק בית משותף, אך אינם נשואים. בישראל חיים כיום עשרות אלפי זוגות ידועים בציבור. פעמים רבות חותמים בני הזוג הידועים בציבור על הסכם חיים משותפים, הקרוי גם "נישואי חוזה" . לשם כך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני המשפחה, על מנת להשיג תוצאה מיטבית עבור כל אחד מבני הזוג. כאשר בני זוג לא מעוניינים להינשא או אינם יכולים לעשות זאת על פי חוקי המדינה (לדוגמה זוגות חד-מיניים, חסרי דת או מי שיהדותם מוטלת בספק, נישואין בין כהן לגרושה ועוד), הם יוכרו כידועים בציבור ויחולו עליהם זכויות וחובות של זוגות נשואים.

הכרה משפטית במעמדם של ידועים בציבור

לא פעם נדרשים בתי המשפט לענייני משפחה לדון בסוגיית הידועים בציבור, כאשר הדיונים נוגעים לחלוקת הרכוש או הירושה. חובת ההוכחה על היותו של אדם ידוע בציבור מוטלת על הטוען, להבדיל מזוגות נשואים שמוכיחים את נישואיהם באמצעות הרישום במשרד הפנים או תעודת נישואין. לצורך הכרת ידועים בציבור ניתן להביא עדים אשר הכירו את בני הזוג ויכולים להעיד על חיים משותפים ביניהם במשך תקופה מסוימת, באמצעות הצגת חשבונות בנק, ילדים משותפים ועוד.

זכויות כלכליות

הזכויות הכלכליות של הידועים בציבור כמעט זהות לאלו של הזוגות הנשואים אך קיימים מקרים בהם הזכויות הכלכליות שונות כגון אי תשלום פיצויי פיטורין לעובד/ ת שהתפטר/ ה לצורך העתקת מקום מגורים עם ידוע בציבור ונקודות זיכוי במס הכנסה המתייחסות לבני זוג.

זכויות הקשורות להורות

זכויות הנוגעות לעניין הילדים זהות לזכויותיהם של בני הזוג הנשואים, כל עוד מדובר בהורים ביולוגיים שילדו את ילדיהם בדרך טבע. מעמדם של הילדים אצל הורים ידועים בציבור אף הוא זהה למעמדם של הילדים אצל הורים נשואים. השוני בזכויותיהם של הידועים בציבור נוצר, כאשר מדובר בנושא אימוץ ילדים.

זכויות הקשורות בפרידה

אין הבדל בזכויותיהם של הידועים בציבור כאשר מדובר במשמורת על הילדים או מזונות הילדים. בכל מה שקשור למזונות האישה, אין חובה לשלם לאישה. בכל הנוגע לחלוקת הרכוש המשותף של הידועים בציבור, במידה והרכוש שימש את בני הזוג בחיי היום יום שלהם, בית המשפט יקבע האם לאחד מבני הזוג זכויות על נכסיו של בן הזוג השני. אם קיימים נכסים נוספים, יהיה צורך להוכיח אם הייתה קיימת כוונת שיתוף.

זכויות הקשורות בהתנהלות דיונים משפטיים

בני הזוג הידועים בציבור מקבלים את אותן הזכויות המשפטיות שמקבלים זוגות נשואים. כלומר, אם מתנהל דיון בבית משפט לענייני משפחה, הדיון יתנהל בדלתיים סגורות ורק בני הזוג ועורכי דינם יהיו נוכחים בדיונים המשפטיים. כמו כן, ידועים בציבור אינם יכולים להעיד אחד נגד השני, אלא במקרים  מסוימים, כגון עבירות אלימות של אחד מבני הזוג.

רוצים לקבל יותר מידע? פנו לייעוץ מקצועי ע"י עורך דין און איל ינקו, עורך דין בתחום המשפחה בעל ניסיון עתיר בתחום.

ליצירת קשר מלאו פרטים

זמינות מיידית: 072-394-5434

מאמרים אחרונים

התחברו אלינו

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: