סיום יחסי עובד מעביד

חובת השימוע

על פי דיני עבודה הקבועים בחוק של מדינת ישראל, חובת השימוע (של המעביד) הינה זכות בסיסית של העובד. זכות זו נובעת מכך שזכותו של העובד להישמע ולהשיב על הטענות שמופנות כנגדו לפני שתינקט פעולה שתגרום לו נזק כלשהו, כמו פיטורין. רבים סוברים שחובת השימוע קיימת רק בעבודה במגזר הציבורי אך לא כך הדבר, כל מעסיק בין פרטי בין ציבורי מחויב בעריכת שימוע לעובד בעת פיטורין.
על מנת שהשימוע יערך בצורה תקינה יש לבצעו כך:
1. המעביד מחויב לקבוע מועד מסודר לעריכת השימוע ולהודיע על כך לעובד בהקדם האפשרי.
2. חובה על המעביד לשלוח בכתב את עיקרי הטענות כלפי העובד כדי שהעובד יוכל להיערך כנדרש לפני מועד השימוע.
3. בעת השימוע, יש לאפשר לעובד להשמיע את טענותיו בכנות וללא כל חשש.

הודעה מוקדמת

חוק הודעה מוקדמת לפיטורין ולהתפטרות מחייב את העובד והמעביד בחובה הדדית אחד כלפי השני, לפיה כל אחד מהם צריך להודיע על פיטורין /התפטרות במועד מוקדם שנקבע בהתאם לוותק של העובד.
כדי לחשב את מספר הימים של הודעה מוקדמת החוק מבחין בין שני סוגי העסקה:
העסקה חודשית (גלובלית) והעסקה יומית /שעתית
עובד שמועסק בהעסקה חודשית יש להודיע לו בחצי שנה הראשונה- יום לכל חודש עבודה, כלומר הודעה מוקדמת של שישה ימי עבודה החל מהחודש השביעי להעסקתו מספר הימים יהיה 6 ימים ויומיים וחצי נוספים עבור כל חודש נוסף. לאחר שנת עבודה, ההודעה המוקדמת תהיה של חודש ימים.

אישור העסקה מהמעסיק

14 יום לפני מועד סיום העבודה, על המעביד להמציא לעובד טופס אישור העסקה המעיד על כך שהעובד הועסק אצל המעביד שתקופה מסוימת הכתובה בטופס. עיכוב בהגשת טופס זה עלולה לגרור קנס כספי.

פיצויי פיטורין

פיצויי פיטורין הם סכום שהופרש לעובד בתלוש המשכורת בתקופה בה עבד אצל המעביד עם הפיטורין יש להעניק את הסכום לעובד. גובה פיצויי הפיטורין נקבע על סמך המשכורת של העובד ותקופת העבודה בה הועסק אל המעביד.

התפטרות כדין פיטורין

ישנם מקרים בהם התפטרות של העובד נחשבת בחוק כדין פיטורין והמעביד מחויב לשלם לו על כך דמי פיטורין. אחת הדוגמאות הנפוצות היא אישה שעם תום תשעה חודשים לאחר לידת ילד החליטה לעזוב את העבודה כדי לגדל את הילד, המעביד מחויב לשלם לה פיצויים.

לקבלת ייעוץ אצל עורך דין בנתניה

ליצירת קשר מלאו פרטים

זמינות מיידית: 072-394-5434

מאמרים אחרונים

התחברו אלינו

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: