האם קבלן צריך לשלם את דמי ועד הבית ו/או דמי הניהול על דירות שהוא עדיין לא מכר?

במקרים בהם נוצר נזק לדירה כתוצאה מגורם חיצוני וקיימת מחלוקת עם השכנים באשר למקורו ולאופן הטיפול בו, או כאשר קיימים חילוקי דעות בנוגע לעבודות שונות בבית המשותף, הרי שהפעולה הנכונה הינה פנייה למפקח על המקרקעין שהינו בעל הסמכות להכרעות במגוון של סוגיות וסכסוכים בבניין המשותף.


סמכות שיפוטית

על פי החוק, המפקח על רישום המקרקעין הינו בעל שתי סמכויות: סמכות שיפוטית וסמכות מנהלית. הסמכות השיפוטית מאפשרת למפקח על רישום המקרקעין להכריע בסכסוך בין בעלי דירות בבית משותף הנוגע לזכויות ולחובות של הדיירים וכן במקרים של הסגת גבול או מחלוקת הנוגעת לרכוש משותף. הסמכות השיפוטית הייחודית של המפקח כוללת עיסוק ודיון במגוון נושאים:

  • מערכת היחסים ההדדית בין בעלי הדירות בבית המשותף, תוך התייחסות לזכויותיהם וחובותיהם בהתאם לתקנון המוסכם או לפי התקנון המצוי והחוק.
  • החזקה תקינה וניהול של רכוש משותף.
  • סכסוכים הנוגעים לענייני הבית המשותף, דוגמת התקנת דוד שמש, התקנת מעלית, החלפת ספקי גז, דיון בבקשות להתאמות ברכוש המשותף, הרחבת דירה וכן תביעות בעניין בית משותף אשר נהרס.


סמכות מנהלית

למפקח על רישום המקרקעין ישנה הסמכות להוציא צווי ביניים כגון צו עיקול, צו מניעה, צו עשה ואל תעשה וזאת על פי הנהוג בבית משפט השלום. על החלטותיו של המפקח ניתן לערער לבית המשפט המחוזי. הסמכות המנהלית של המפקח על רישום המקרקעין כוללת:

  • בתים משותפים – הוצאת צווים לרישום בתים בפנקס הבתים המשותפים, תיקון צווים, מתן צווים לרישום תקנונים מוסכמים, הכרעה בהתנגדויות.
  • מינוי נציגות בשכר בהתאם לחוק המקרקעין.
  • קבלת החלטות שונות על פי החוק.
  • פיקוח מנהלי ומקצועי על לשכת רישום המקרקעין – הטאבו.


הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין

תביעה למפקח על רישום המקרקעין מוגשת בלשכת המפקח בה רשום הבית המשותף בו התגלה הסכסוך. התביעה כוללת ציון פרטים אישיים של התובע, המצאת מסמכים, תיאור תמציתי של הבית המשותף, פרטים ועובדות אודות הבית, נימוקי התביעה והסעד המבוקש. המפקח דן בסכסוכים הקשורים לבתים הרשומים בפנקס הבתים המשותפים וכן בבתים שאינם רשומים בפנקס זה. המפקח ידון אך ורק בסכסוכים אלה:

  • השתתפות בעלי הדירות בהוצאות הנדרשות לאחזקה תקינה של הרכוש המשותף, ניהולו והבטחת השירותים על פי הנוהג והדין.
  • סכסוכים בין בעלי דירות בהתאם לתקנון המצוי בחוק המקרקעין.
  • סכסוכים בין בעלי דירות תוך התייחסות לתקנון המוסכם של הבית המשותף, סכסוך בדבר הסגת גבול או לגבי רכוש משותף.
  • סכסוכים בין בעלי דירות בהקשר של הרחבת דירה.
  • סכסוכים הנוגעים למתקנים משותפים כגון מעלית, כבלים וצלחות לוויין.
  • סכסוכים הנוגעים לחיזוקו של הבית המשותף בפני רעידות אדמה על פי תמ"א 38.


תפקיד סטטוטורי במינוי מטעם שר המשפטים

המפקח על רישום המקרקעין בישראל המכונה גם המפקח על הבתים המשותפים, הינו בעל תפקיד סטטוטורי והוא ממונה על פי חוק המקרקעין המעניק לו סמכויות שיפוטיות ומנהליות לדון במחלוקות הנוגעות לבתים משותפים. המפקח ממונה על ידי שר המשפטים ולכן הוא חייב להיות כשיר לשמש כשופט בית משפט השלום. הפעילות של מפקח על רישום המקרקעין מתנהלת בתשע לשכות שונות ברחבי הארץ.


שירותים משפטיים מקצועיים בתחומי דיני מקרקעין

און איל ינקו משרד עו"ד מתמחה בדיני מקרקעין ודיני משפחה. הסניף המרכזי של משרדנו ממוקם במתחם הבורסה ברמת גן, כאשר צוות המשרד המקצועי והמנוסה הכולל עו"ד לתביעות נדל"ן, רואה בלקוחותיו את הנכס החשוב ביותר עבורו ובהתאם מקפיד לספק את השירות הטוב, המקצועי והאיכותי ביותר. און איל ינקו משרד עורך דין נדל"ן, פועל על פי ערכי היסוד של אמינות, מקצועיות ושירות ומתנהל בשקיפות מלאה וליווי הלקוח גם ברגעים הקשים עד להשגת התוצאות הרצויות ומיצוי זכויותיו. אנו נשמח לסייע בידכם ולייצג אתכם בניהול תביעה אצל המפקחת על רישום מקרקעין וזאת בליווי של עורך דין נדל"ן מיומן ובעל מומחיות בתחום.

ליצירת קשר מלאו פרטים

זמינות מיידית: 072-394-5434

מאמרים אחרונים

התחברו אלינו

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: