כיצד עלולה להשפיע התוכנית החדשה של 90% משכנתא על מחירי הדירות ועל ענף הבנייה

כפי שפורסם כבר במספר מקומות בעת האחרונה נראה, כי שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מקדמים בימים אלה תוכנית על פיה זוגות אשר מעוניינים לרכוש את דירתם הראשונה יקבלו סיוע של המדינה במימון רכישת הדירה.

המטרה של התוכנית היא לאפשר לרוכשי דירה ראשונה שלהם הון עצמי קטן לרכוש את דירתם הראשונה באמצעות מימון רכישת הדירה מכספי הלוואה שתהיה מובטחת במשכנתא בשיעור של עד 90% מערך הדירה, להבדיל מהשיעור המרבי היום העומד על 75% מערך הדירה ובהתאם לתנאים כאמור לעיל.

התוכנית תהיה רלוונטית עבור רוכשי דירה ראשונה אשר אינם רוכשים דירה במסגרת תוכנית המחיר למשתכן, ושהינם זכאים להיכלל כחלק מהתוכנית עפ"י קריטריונים שיקבעו בדומה לתוכנית המחיר למשתכן, ושהדירה אשר נרכשת הינה במחיר של עד 1,300,000 ₪.

המימון יינתן לרכישת דירות חדשות וגם לרכישת דירות יד שנייה.

נשאלת השאלה, כיצד תשפיע התוכנית המתוכננת על מחירי הדירות – האם העלאת אחוזי המימון לרכישת דירה ראשונה תגרור אחריה ירידת מחירים או דווקא עליית מחירים? נראה ששתי האפשרויות נכונות, תלוי בשווי הנוכחי של דירתכם.

יש לציין, שמחד מטרת התוכנית חיובית והיא תאפשר לרוכשי דירה ראשונה לרכוש דירה עם הון עצמי קטן ויתכן שללא התוכנית המוצעת אותם רוכשי דירות לא יוכלו להגיע להון עצמי מספיק על מנת לרכוש דירה וככל ומחירי הדירות ימשיכו לעלות אותם רוכשים שלא ירכשו את הדירה ימשיכו להתרחק מאפשרות זו. מאידך, מימון של 90% לרכישת דירה יגרום לכך שיותר זוגות צעירים ייקחו את הסיכון וירכשו דירה שעלותה עד 1,300,000 ₪ עם 90% מימון, מה שיגרום ליותר עסקאות בדירות שמחירן נע בסביבות 1,000,000 ₪ עד 1,300,000 ₪ וצפוי להקטין את ההיצע שלהן, וכפועל יוצא מכך סביר להניח שדווקא המחיר של הדירות היותר זולות שמחירן בסביבות 1,000,000 ₪ יעלה כתוצאה מכך ויתקרב יותר למחיר של 1,300,000 ₪ והמחירים של הדירות שעלותם מעט יותר מ -1,300,000  ₪ דווקא עלולה לרדת מכיוון שיתכן ותכתיבי השוק יאלצו את המוכרים להתאים את המחיר בכדי לאפשר את מכירת הדירה ביתר קלות, מכיוון שהמחיר המותאם לתנאי התוכנית פונה לקהל רוכשים יותר רחב.

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון בישום תוכנית כאמור, הוא פגיעה ביכולת ההחזר של אותם רוכשים, במיוחד במקרה בו תהיה עלייה בריבית (מה שצפוי כיום), ככל שיהיו רוכשי דירות רבים שלא יוכלו להחזיר את תשלומי ההלוואה לאור אחוז המימון הגבוה ומחירי הדיור הגבוהים כיום – הדבר עלול להוביל לפגיעה ביציבות הבנקים, לפגיעה אנושה במשק הישראלי ואף לקריסת ענף הבנייה.

 בכל מקרה, אם החלטתם למכור או לקנות דירה ויש לכם התלבטויות שונות בפן המשפטי, או שאתם מעוניינים לקבל מידע או הפנייה לסיוע אחר הקשור לתחום הנדל"ן, אתם מוזמנים לפנות לעו"ד נדל"ן, און איל ינקו
03-6888829 ואני אעשה לכם סדר בבאלגן.

ליצירת קשר מלאו פרטים

זמינות מיידית: 072-394-5434

מאמרים אחרונים

התחברו אלינו

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: