תמ"א 38 עוד לא תמה

השמועות והדיבורים על ביטולה המתקרב של תמ"א 38 הביאו את שר האוצר משה כחלון לקיים דיון בעניין ביום ראשון האחרון (8.9.2019) בשיתוף שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא ביטון, במטרה למנוע טלטלה חזקה בשוק הנדל"ן.

על פי ההודעה המשותפת של שני המשרדים, קיימת הסכמה עקרונית על הצורך במתן ודאות למשק ולשוק הדיור, ועל הארכת תוקפה של התמ"א לתקופה נוספת שתאפשר התארגנות לחלופות אחרות. בהודעת המשרדים נאמר כי תגובש עמדה ממשלתית בנוגע למשך הזמן שבו תוארך התמ"א, קביעת הוראות מעבר וגיבוש פתרונות חלופיים על מנת לשפר את איכות התכנון.

מדיניות תמ"א 38 של עיריית רמת גן

בעוד משרדי הממשלה מגבשים בימים אלו את עמדתם בנושא, היה מי שניצל את המצב של חוסר הוודאות כדי לקבוע מדיניות משלו.

באפריל השנה אישרה עיריית רמת גן מסמך מדיניות שממנו עולה כי המגמה היא לצמצם למינימום את הפרויקטים במסגרת התמ"א, ושהעירייה קבעה כמדיניות לא לאשר פרויקטים של תמ"א 38 בחלקה בודדת אלא במקרים חריגים.

חשוב לדעת, כי בהתאם לדין הקיים, באופן כמעט גורף יש לאשר תכניות בנייה במסגרת תמ"א 38, ורק במקרים חריגים ניתן למנוע אישורי בנייה במסגרת התמ"א.

שאלת החוקיות של מדיניות עיריית רמת גן מונחת כעת בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב, במסגרת עתירה מינהלית שהגישה התאחדות הקבלנים נגד העירייה בחודש יוני האחרון. לטענת העתירה, ראש עיריית רמת גן פעל ממניעים פופוליסטיים לקיום הבטחות שנתן בבחירות.

בהליך המשפטי מעורב גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהתבקש להגיש את עמדתו לבית המשפט, והוא מצדד דווקא בעמדת התאחדות הקבלנים.

בעמדת היועץ המשפטי לממשלה שהוגשה באמצעות המחלקה המינהלית בפרקליטות מחוז תל-אביב אזרחי נאמר: "מדיניות הוועדה המקומית שבנדון, לפיה לא יאושרו בקשות להיתר אלא במקרים חריגים ביותר, אינה עולה בקנה אחד עם הוראות התמ"א אותה היא אמורה ליישם. מדיניות זו אינה סבירה ואינה מידתית. מדיניות זו, השוללת באופן כמעט גורף הוצאות היתרים מכוח התמ"א, אינה מבוססת על עמדה מקצועית באשר ליכולת הקיבול השונה של האזורים השונים בעיר, או על פרמטרים רלוונטיים."

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן הגיב ציבורית לעמדת היועץ המשפטי וטען שחגיגת הקבלנים מוקדמת ומוגזמת. לדברי ראש העיר הרי שהעירייה מעולם לא התכוונה לפסול באופן מוחלט כל בקשה לתמ"א, וככל שיהיה צורך בשינויים בניסוח מדיניות העירייה, היא תעשה זאת. ראש העיר הוסיף כי הוא סמוך ובטוח שכבוד היועמ"ש ובתי המשפט בישראל "לא יתנו ידם להרס עיר בישראל".

יחד עם זאת נראה שעיריית רמת גן לא ששה אלי קרב ובטח לא רצתה להגיע לדיון בעתירה כאשר היועץ המשפטי הביע את עמדתו הנחרצת בעד קבלת העתירה ונגד המדיניות של העירייה. בבקשתה האחרונה לבית המשפט כותבת העירייה כי היא עיינה בעמדת היועמ"ש והיא מבקשת שתינתן לה אפשרות לעיין מחדש בהחלטתה ולשקול ביצוע התאמות בנוסח ההחלטה, לאור הערותיו של היועץ המשפטי לממשלה.

בין היתר כותבת העירייה לבית המשפט: "ראוי שתינתן אפשרות כאמור לוועדה המקומית לשקול מחדש את הדברים לאור הנסיבות החדשות – עמדת היועמ"ש – ולבצע התאמות לפי הצורך. בסופו של יום, הועדה המקומית היא האמונה על מרחב התכנון המקומי, היא הגורם המוסמך, והיא הנושאת באחריות".

ליווי משפטי מקצועי להבטחת זכיותיכם בפרויקטים של תמ"א 38

משרד און איל ינקו ושות' הינו משרד עו"ד מקרקעין ובמשרדנו יש צוות משפטנים בכיר ומנוסה המלווה עסקאות נדל"ן מגוונות הכוללות עסקאות התחדשות עירונית, תמ"א 38, פינוי בינוי ועוד. אנחנו ננהל עבורכם משא ומתן ונדאג לרישום מלא של זכויותיכם בטאבו. אנחנו, מקפידים על יחס אישי ושירות מקצועי והוגן לכל לקוח, כאשר שביעות רצון הלקוח נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו.

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: