איך לבחור יזם לפרויקט של התחדשות עירונית?

הממונה על התחדשות עירונית

איך לבחור יזם לפרויקט של התחדשות עירונית?

תהליך בחירת היזם הוא תהליך חשוב מאוד, וזאת כי יש לו השפעה רחבה מאוד לגבי איכות חייהם של הדיירים בטווח הארוך. אם אתם דיירים בפרויקט שעתיד להתקיים בו פרויקט של תמ"א 38 או פרויקט של פינוי בינוי, הנה כמה דברים חשובים שאתם  צריכים לבדוק, לפני ההתקשרות עם היזם.

יזם בפרויקט התחדשות עירונית הינו השחקן המרכזי והחשוב ביותר, ולכן יש השפעה רחבת היקף בבחירתו. יזם הוא מי שמאגד את הדיירים, דואג למימון, לליווי בנקאי, ולתכנון מול הרשויות. בחירתו של היזם משפיעה לא רק על התמורה אותה יקבלו הדיירים בפרויקט, אלא היא משפיעה בראש ובראשונה על סיכויי הצלחתו של הפרויקט, על משך הזמן שייקח לסיימו, על מתן פתרונות לבעיות העלולות לצוץ תוך כדי שלבי הפרויקט ולבסוף על התוצר המוגמר, היינו – הדירות החדשות.

המלצתנו הראשונה היא לבחור עורך דין המתמחה בהתחדשות עירונית, שייצג את הדיירים בטרם התקשרותם עם היזם וילווה אותם לאורך כל תהליך הפרויקט, כבר משלב בחירת היזם, שהינו שלב קריטי בפרויקט ההתחדשות העירונית.

חשוב לציין: כל חתימה על הסכם, גם אם אותו הסכם מוצג כ"הסכם לא מחייב" או כהסכם ראשוני שיכול לערוך היזם הנקרא "נון שופ", שהוא הסכם שהלכה ולמעשה מגביל את יכולתם של דיירי פרויקט ההתחדשות העירונית לנהל מו"מ מקביל מול מספר יזמים – היא בעלת משמעויות משפטיות. יש לזכור, כי אם ההסכם היה נעדר חשיבות משפטית, היזם לא היה טורח מלכתחילה לפעול ולהחתים עליו דיירים.

השיקולים לבחירת יזם בפרויקט של התחדשות עירונית

השיקול הראשון והטבעי לבחירת יזם, הינו טיב ההצעה המסחרית שהוא נותן לבעלי הדירות בפרויקט – היינו, שטח הדירה העתידית (והתוספות) שהיזם מתחייב לבנות עבור בעלי הדירות. עם זאת, יש לבחון עוד כמה שיקולים חשובים בטרם ההתקשרות עם היזם, וביניהם:

  • איסוף מידע אודות היזם – עריכת חיפוש במאגרי המידע ברשת האינטרנט, המלצות אודותיו, והכי טוב – לפנות באופן עצמאי אל בעלי דירות המתגוררים בפרויקטים שהיזם פועל או פעל בהם בעבר, ולשמוע את התרשמותם מן היזם. זהו החלק משמעותי בתהליך בחירת היזם, וזאת בכדי לקבל סקירה רחבה ככל הניתן באשר לחוסנו הכלכלי, יכולותיו המקצועיות, אמינותו ומידת הזמינות שלו לפניות, לשאלות ולבקשות של בעלי הדירות.
  • בדיקת ניסיון היזם – מבחינה הנדסית, חשוב לוודא כי ליזם שייבחר לביצוע הפרויקט יש את הניסיון, הבקיאות והרישיונות הנדרשים לצורך הוצאת הפרויקט הספציפי שלכם לפועל. בתוך כך, יש לבחון, בין היתר, את היקף הפרויקטים הדומים שנעשו על ידו, משך הזמן שלקח עד להשלמת הפרויקט, מידת מורכבותו של הפרויקט והשלב בו נמצאים הפרויקטים המבוצעים על ידו.
  • בדיקת נאותות – יש לבחון את הרקע המשפטי של החברה שבראשה עומד היזם, האם החברה מאוגדת ורשומה אצל רשם החברות כחוק, מי הם בעלי מניותיה ועוד. כל אלו ועוד מהווים גושפנקא לגבי תפקודו של היזם וקבלת נתונים הקשורים לאיתנותו הפיננסית, וכן יכולתו לקבל ליווי בנקאי לפרויקט.
  • היכרות של היזם עם הדרישות המשפטיות לצורך ביצוע הפרויקט – חשוב לוודא מול היזם כי יש לו נכונות לספק את הבטוחות והערבויות הנדרשות לפי חוק המכר, וזאת בכדי להבטיח שבמידה והפרויקט "ייעצר" מסיבה כלשהי, בעלי הדירות יהיו זכאים לפיצוי בשווי התמורה שצפויה להם בסיום הפרויקט.

לסיכום

משרד עו"ד און אין ינקו נותן מענה, ליווי וייצוג דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית, כבר בשלבים הראשונים של ההתקשרות מול היזם ובחירתו, וכן בהליכים משפטיים מול יזמים מטעם דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית.

בכל שאלה בעניין, אתם מוזמנים לפנות אלינו.

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: