מה ההבדל בין חסוי לפסול דין?

מה ההבדל בין חסוי לפסול דין?

מה ההבדל בין חסוי לפסול דין?

מבוא

"פסול דין" הוא אדם חסר כשרות משפטית, אשר יכול לבצע פעולות משפטיות באמצעות אפוטרופוס בלבד, להבדיל מ"חסוי" שהינו אדם שאינו בהכרח חסר כשרות משפטית, והוא יכול לבצע פעולות משפטיות בהתאם למצבו. במאמר זה נסביר את ההבדלים ביניהם מעט יותר לעומקם.

חסוי

סעיף 80ב לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962(להלן: "החוק") קובע, כי חסוי הוא מי שבית המשפט מינה לו אפוטרופוס או מי שבית המשפט רשאי למנות לו אפוטרופוס לפי סעיף 33 לחוק, או מי שבית המשפט רשאי למנות לו אפוטרופוס. על כן, לא כל חסוי שמונה לו אפוטרופוס ייחשב כפסול דין, ואף יוכל לבצע פעולות משפטיות באופן עצמאי.

פסול דין

על פי סעיף 8 לחוק, פסול דין הוא "אדם שמחמת מחלת נפש או ליקוי בשכלו אינו מסוגל לדאוג לעניניו", ולכן, רשאי בית המשפט לאחר בקשת קרוב משפחתו או לבקשת היועץ המשפטי לממשלה להכריזו כפסול דין. לפיכך, על מנת שבית המשפט יכריז על אדם כפסול דין צריכות להתקיים הנסיבות שפורטו לעיל.

דין משפטי

פסול דין – לפי סעיף 9 לחוק, פעולותיו המשפטיות של פסול דין יהיו בטלות, בדומה לפעולות של קטין שבוצעו ללא הסכמה של נציגו. אפוטרופוס הינה הישות אשר יכולה לאשר פעולות משפטיות של פסול דין, והסכמתו יכולה להינתן לפני ו/או במהלך ו/או בסיום פעולתו. סעיף 2 לחוק קובע, כי לפעולה של פסול דין יהיה תוקף גם אם נעשתה בטרם הפך לכזה על ידי בית המשפט. כך למשל, סעיף 26 לחוק הירושה, תשכ"ה-1965 (להלן: "חוק הירושה") קובע, כי צוואה שנחתמה כשאדם היה פסול דין, דינה להתבטל, וזאת אף אם יוכח כי היה מודע לתוכן הצוואה.

חסוי – סעיף 9 לחוק קובע סייגים לפעולות של פסול דין, אך אין בו ייחוס לפעולות של חסוי. על כן, חסוי שאינו פסול דין יהיה כשיר לבצע פעולות משפטיות.

משרד און איל ינקו מתמחה בתחום זה על כל רבדיו. צוות המשרד הינו צוות מקצועי שיודע לייצג כל לקוח תוך התאמה לצרכיו. משרדנו נותן מענה וליווי לכל צורך שתצטרכו, מתחילתו של ההליך ועד סופו וזאת תוך מתן שרות מקצועי, אמין ומסור עד להשגת המטרה.

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: