התנגשות בין הסכם ממון לבין צוואה

אישור הסכם ממון

 

התנגשות בין הסכם ממון לבין צוואה

מבוא

חשוב להבין כי הסכם ממון וצוואה מהווים שני מסמכים משפטיים השונים זה מזה ומתייחסים למצבים שונים בתכליתם. יכולה להתעורר התנגשות בין הוראות הסכם הממון שבין בני הזוג להוראות סותרות הנמצאות בצוואה של אחד מבני הזוג במידה ונערכה שכזו.

ההתנגשות המשפטית בין הסכם ממון לבין הצוואה, יכולה להוביל לשאלות ומחלוקות רבות, הליכים משפטיים ובעיקר חוסר וודאות.

הבחנה בין הסכם ממון לבין צוואה

הסכם ממון –  מטרתו של ההסכם לקבוע את ההסדר הרכושי שיתקיים בשעת הפרידה, הגירושין או הפטירה וזאת בכפוף להוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973.

צוואה – זהו מסמך משפטי בה אדם מורה כיצד יש לחלק את רכושו לאחר מותו. אפשר לבטל או לשנות את צוואתו בכל עת וכפוף להוראות חוק הירושה, תשכ"ה-1965.

למרות השוני בין הסכם ממון לבין צוואה, יכולים להיווצר מצבים בהם לאדם יש גם צוואה וגם הסכם ממון אשר קובעים הנחיות בנוגע לחלוקת רכושו במקרה שילך לעולמו.

מכאן מתעוררת השאלה שכאשר נוצר קונפליקט בין הסכם ממון למול צוואה  – איזה מסמך מקבל עדיפות, ועל פי איזה מערכת הנחיות יש לפעול לשם חלוקת נכסי המנוח?

ישנה עדיפות ללכת לחוק הירושה שבו רק צוואה למעשה מחזיקה בהכרה משפטית כמסמך מחייב המתווה את דרך ניהול נכסיו של אותו אדם לאחר מותו.

החוק למעשה קובע כי להוראות מעין צוואתיות של הסכם ממון אין כל תוקף, ולכן הוראות הירושה או כללי הירושה לפי הדין בהעדר צוואה הם אלו שאמורים למעשה לגבור ולחול בפועל, לאור סעיף 8 לחוק הירושה שקובע בעסקאות בירושה עתידית:

(א) הסכם בדבר ירושתו של אדם וויתור על ירושתו שנעשו בחייו של אותו אדם – בטלים."

(ב) מתנה שאדם נותן על מנת שתוקנה למקבל רק לאחר מותו של הנותן, אינה בת-תוקף אלא אם נעשתה בצוואה לפי הוראות חוק זה".

מסקנה מסעיף 8 עולה כי לכאורה ניתן לקבוע הוראות לגבי עזבונו של אדם רק במסגרת צוואה, ואילו לגבי הוראות של הסכם שעוסקות אף הן באופן הורשת עזבונו, אין כל תוקף והן בטלות.

יתרה מכך ניתן להסיק כי כאשר יש התנגשות בין הוראות הסכם ממון לבין הוראות הצוואה או כללי הירושה לפי דין (במצב בו אין צוואה), הוראות הצוואה או לחלופין כללי הירושה שלפי דין יגברו על הוראות הסכם הממון.

סיכום:

ההתנגשות המשפטית בין הסכם ממון לצוואה, עלולה להוביל לשאלות ולמחלוקות רבות, הליכים משפטיים ובעיקר חוסר ודאות. לפיכך, מוטב להימנע מלכתחילה מעריכת מסמכים שסותרים זה את זה, ולקבוע הוראות אחידות בשניהם, תוך התייעצות עם עו"ד שבקיא בדיני ירושה.

משרד עו"ד און איל ינקו, מתמחה בתחום הירושות והצוואות ובעל צוות עורכי דין שיקפיד להעניק לכם אוזן קשבת, תמיכה מקצועית ללא פשרות וסיוע בכל שלבי התהליך עד להבנה מלאה לאורך כל התהליך.

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: