אישור הסכם ממון – כיצד נכון לאשר הסכם ממון?

אישור הסכם ממון

אישור הסכם ממון

מבוא

הסכם ממון נועד להסדיר חלוקת רכוש, כספים ונכסים של בני זוג במהלך ואף בסיום נישואיהם. אי עריכת הסכם ממון במקרה של פרידת בני הזוג יגרום לכך שחלוקת הקניין והכספים בין בני הזוג תעשה בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973, ולא לפי רצונם האישי.

מתן תוקף של פסק דין

על מנת שלהסכם הממון יהיה מעמד של פסק דין, על הזוג יהיה לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני או לנוטריון (בהתאם לסטטוס הזוגי ביניהם) וזאת על מנת לתת תוקף להסכם הממון ביניהם.

שלבי ההליך:

ידועים בציבור

ידועים בציבור אשר אינם מתכוונים להתחתן לא חייבים לאשר את ההסכם ממון כדי שיהיה לו תוקף, הסכם הממון אינו מוגבל בזמן, ויהיה תקף כל עוד מערכת היחסים מתקיימת. ניתן לאשר את ההסכם ממון בפני נוטריון או בבית משפט לענייני משפחה, אך אין חובה כזאת.

ידועים בציבור העומדים להתחתן

ידועים בציבור אשר מתכוונים להתחתן יצטרכו לתקף את ההסכם ממון ביניהם אצל נוטריון, אין חובה לאשר את ההסכם בבית משפט לענייני משפחה אך עם זאת במקרים מסוימים מומלץ לעשות זאת.

נשואים

במידה וזוג נשוי מעוניין שבמקרה של סיום נישואיהם הרכוש יחולק באופן שונה, יש צורך לקבוע זאת במפורש בהסכם ממון. הזוג יגיש לבית המשפט או לבית הדין הרבני את הסכם הממון בצירוף בקשה לאישורו. בטרם האישור, תעבור הערכאה השיפוטית הרלוונטית עם הזוג לראות שהם אכן מבינים את הכתוב בהסכם, ובכך שהסכמתם לערוך הסכם ממון זה נעשתה מרצון חופשי וללא כל כפייה מצד אחד מהם.

בני זוג מאותו מין

בני זוג מאותו מין אשר עתידם להתחתן או נישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל, יכולים לאשר את ההסכם ממון ביניהם אצל נוטריון לפני הנישואין, או בבית משפט לענייני משפחה לאחר שנישאו.

במידה ואחד מבני הזוג בעלים בנכס לפני נישואיו

מקרה מובהק בו על זוג לפני נישואיהם לערוך הסכם ממון, הוא מקרה בו אחד מבני הזוג הינו בעלים של דירה, בעוד שלבן זוג האחר אין נכס כלשהו. לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג, הדירה תיחשב במקרה של פרידה לזה אשר רכש אותה בטרם הנישואים, מומלץ להסדיר זאת בהסכם ממון, מכיוון שבתי המשפט יכולים בנסיבות מסוימות לתת זכויות לבן הזוג השני.

שינוי הסכם ממון

יש לשים לב, כי לאחר שהערכאה השיפוטית תאשר את ההסכם ממון, לא יהיה ניתן לשנותו באופן חד צדדי וללא הסכמת הצד השני. במידה ובני הזוג יהיו מעוניינים בשינוי ההסכם, אין כל מניעה ויהיה עליהם להכין הסכם ממון חדש ולהביא לאישורו בדרך המפורטת לעיל. הסכם ממון שלא אושר באופן שתואר לעיל, יכול להיות לו פרשנות רחבה להסכמות החלוקה בין בני הזוג.

האם יש צורך בסיוע של עו"ד

שאלה שנדונה וחוזרת על עצמה, היא האם יש צורך בסיוע של עו"ד לערוך את ההסכם ממון, או שמא לערוך אותו לבד. לא מומלץ לערוך הסכם ממון ללא סיוע משפטי, ובפרט ללא סיוע של עורך דין המתמחה בעריכת הסכמי ממון, שכן כל טעות בניסוח ההסכם ואי דיוק עלול לגרום לפרשנות רחבה ולנזק בזמן ולאחר סיום נישואים של הזוג.

ניסוח לקוי או שלא בהתאם לדין

הסכם ממון שלא ערוך בצורה נכונה יכול להביא לידי איבוד רכוש לבן הזוג האחר שלא הייתה כוונה מלכתחילה להעניק לו זכות בו. עו"ד המתמחה בעריכת הסכם ממון יודע את התהליך של הניסוח, אופן הפנייה לגורם האישור הרלוונטי, וזאת על מנת לשמור על רצונם של בני הזוג בטרם עריכת ההסכם.

אישור לא נכון עלול לשלול תוקף

פנייה לגורם לא נכון עלולה לגרום לכך שההסכם לא יהיה בתוקף. עו"ד יוכל להגיע ולייצג בבימ"ש, וזאת על מנת להסביר את עקרון ההסכם ממון של הזוג על כל רבדיו.

לסיכום

משרדנו מתמחה בעריכת הסכמי ממון, הסכם שיהיה ברור ומובהר לבני הזוג, וזאת על מנת למנוע הליכים משפטים בעתיד. צוות המשרד הינו צוות מקצועי. משרדנו נותן מענה וליווי לכל מענה שתצטרכו מתחילת עריכת ההסכם ולכל שאלה שתזדקקו לה, אנו מבטיחים לתת שרות מקצועי, אמין ומסור עד להשגת המטרה.

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: