מדריך –  איך ניתן להוסיף ממ"ד לדירה? כולל ההקלות החדשות

מדריך -  איך ניתן להוסיף ממ"ד לדירה? כולל ההקלות החדשות

מדריך –  איך ניתן להוסיף ממ"ד לדירה? כולל ההקלות החדשות

מבוא

לאור מלחמת "חרבות ברזל" והמצב השורר במדינתנו, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה הרחבת תוכנית אשר נותנת אפשרות להקמת ממ"דים באופן מהיר בכל חלקי הארץ. כמו כן, אושרו הקלות להקמת ממ"דים בכל הארץ ובכך למגן בדרך מהירה מבני מגורים שאין להם מיגון הולם. נכון לשנת 2023, במדינת ישראל יש מעל 1.6 מיליון דירות ללא ממ"ד.

לאור ההקלות, ניתן יהיה להוציא היתר בנייה להקמת ממ"ד, גם אם הקמתו אינו תואמת את התוכנית המפורטת במדויק.

הקלה נוספת שאושרה, היא פטור מהיתר בנייה לממ"דים בבתים צמודי קרקע ולמבני מגורים עד 2 קומות. בתים פרטיים יהיו פטורים מהיתרי בנייה.

המצב החוקי עד לאישור ההקלות

בטרם אושרו ההקלות החדשות להקמת ממ"דים. הקמת ממ"ד הייתה אפשרית בהתאם להוראות התוכנית הספציפית לאותו מגרש שבו מצוי הבניין, וככל שיש צורך בחריגה, היה צורך להגיש בקשה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה להקלה, וזאת על מנת לחרוג מאותם קווי תוכנית ספציפית, בכדי שיתאפשר הקמת ממ"ד, דבר אשר לקח זמן רב.

המצב כיום – לאחר אישור ההקלות

תחילה, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה הקמת ממ"ד בסטייה מהוראות התוכנית החלות על המגרש ביישובי הצפון בלבד. הרחבת התוכנית מאפשרת להוציא היתר בנייה להקמת ממ"ד בצורה דומה שלא תואמת את התוכנית המפורטת של הבניין בכל חלקי הארץ.

בנוסף, בתקנות הוחלט על פטור מהיתר בנייה לממ"דים בבתים צמודי קרקעי ולמבני מגורים עד 2 קומות, וזאת בתנאי שקווי הבניין שלהם אכן מאפשרים זאת. יתרה מזאת, אושרו תוכניות אשר נותנות אפשרות לטובת חיזוק בניינים קיימים בדרך מהירה, וזאת ללא תוספת זכויות בנייה.

השלבים להקמת ממ"ד

תחילה, יש לדעת כי עלות הקמת ממ"ד אינה זולה. השימוש בחומרים בעבור בניית הממ"ד יגיע לסכומים גבוהים, אשר מי שנושא בהם אלה בעלי הדירות בלבד. על פי הוראות פיקוד העורף, על מנת להקים ממ"ד יש צורך שהשטח הפנימי של הממ"ד יהיה 9 מ"ר לפחות, "גובה הממ"ד לא יפחת מ־2.5 מטרים ולא יעלה על 2.8 מטרים ורוחבו לא יפחת מ־1.60 מטרים". שנית, יש צורך בהסכמתם של לפחות 60% מדיירי הבניין. השלבים להקמה ובנייה של ממ"ד מתחלקים לכך:

  1. ראשית, יש צורך בבדיקת התאמה בקריטריונים הפטורים מהיתר.
  2. הגשת הבקשה על ידי אדריכל, ומינוי מהנדס מבנים.
  3. התמודדות מול התנגדויות של דיירים, ככל ויש כאלה.
  4. הגשת בקשה לפיקוד העורף בהתאם להנחיות שפורסמו.
  5. לאחר קבלת אישור מפיקוד העורף, ניתן להתחיל בתהליך בניית הממ"ד
  6. סיום הבנייה – יש להעביר לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ולפיקוד העורף את המסמכים הנדרשים המעידים על סיום הבנייה.

אלטרנטיבות לבניית ממ"ד

במידה וקיים רוב דרוש של דיירי הבניין אשר מעוניינים בהקמת ממ"ד, אך אינם בעלי הון מספיק לבנייתו על כל המשתמע מכך, ישנה אפשרות נוספת להקמתו והיא בדרך של פרויקט של התחדשות עירונית. למעשה, בדרך זו ניתן לבצע פרויקט של תמ"א 38 או פינוי בינוי, ובכך להרוויח מספר דברים:

  • דירה משופצת או חדשה.
  • תוספת ממ"ד או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי).
  • ללא הוצאות בעבור בניית ממ"ד, ובעבור הפרויקט.
  • חיזוק הבניין או הריסה ובנייה מחדש, יסייע מפני רעידות אדמה.
  • בזמן עבודות הפרויקט, מעבר לדירה עם ממ"ד.

לסיכום

משרדנו מתמחה בתחום הנדל"ן והתחדשות עירונית, בייעוץ והכוונה לכל בניין לגבי האפשרות העדיפה לו, ובעריכת הסכם מול החברה אשר תבנה את הממ"ד, הסכם שיהיה ברור ומובהר לצדדים מבעוד מועד, ואף בייצוג דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית. צוות המשרד הינו צוות מקצועי. משרדנו נותן מענה וליווי לכל מענה שתצטרכו מתחילת עריכת ההסכם ולכל שאלה שתזדקקו לה, אנו מבטיחים לתת שרות מקצועי, אמין ומסור עד להשגת המטרה.

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: