סעיף בוררות

מהו סעיף בוררות?

סעיף בוררות הינו כלי ליישוב סכסוכים הדומה מאוד להליך השיפוטי, אולם הסכסוך אינו מוכרע על ידי שופט, אלא על ידי בורר. הליך בוררות בשונה מהליך בבית המשפט, מוכרע על ידי פסק בוררות המוגש לאישורו של בית המשפט ומקבל תוקף של פסק דין על כל משמעותיו.

תניית בוררות בהסכם – פועלת בין אם מדובר בהתקשרות עסקית ומסחרית ובין אם מדובר בהסכמי עבודה, במקרים שכאלה הצדדים מבקשים לכלול בהסכם תניית בוררות מקיפה ומפורטת. במסגרתה הצדדים קובעים מבעוד מועד כללים להתנהלותה של הבוררות.

חשוב להבין, שברגע שקיימת תניית בוררות בהסכם מטרתה לחייב את הצדדים לפנות להליך בוררות במקרה בו התגלע סכסוך בין הצדדים בנושאים המוגדרים בתניית הבוררות, אזי הצד שמעוניין לתבוע יידרש להפעיל את מנגנון הבוררות וזאת במקום פניה לערכאות משפטיות.

ההבדל הבולט בין הליך בבית משפט לבין הליך בוררות בכל הקשור בתמ"א 38 הוא שלצדדים קמה האפשרות לבחור את הבורר, ובפרט שהם יכולים לבחור בורר שמומחה בתחום עליו הם במחלוקת.

מה שקובע את הכללים להליך הבוררות מוסדר בחוק הבוררות, תשכ"ח – 1968.

מה חשוב לכלול בסעיף הבוררות:

חשוב שסעיף הבוררות בהסכם יהיה מפורט, ככל שניתן, ויגדיר את סמכויות הבורר, זהותו אופן מינויו, סדרי הדין, הגשת ערעור, פסק בוררות מנומק ועוד.

יתרונות להליך של בוררות:

  • הליך בוררות מאפשר לצדדים המעוניינים בכך למצוא פיתרון באמצעות בורר אשר הינו מומחה לחתום כגון מהנדס, אדריכל, שמאי וכיוצ"ב.
  • ההליך מתנהל בדלתיים סגורות, ולכן מי שמעוניין בדיסקרטיות יעדיף לנהל את הסכסוך דרך בוררות.
  • לעיתים מעדיפים הצדדים להחליט שמחלוקת שתתנהל ביניהם תהיה בפני בורר ולא דרך בימ"ש. זאת בגלל שניתן לקבוע שהליך הבוררות יתנהל באופן מהיר יותר מההליך בבית המשפט, לכן זהו יתרון משמעותי.

חסרונות להליך של בוררות:

  • לעיתים העלות השעתית של שכר טרחתו של הבורר אשר משולמת על ידי כל אחד מהצדדים לסכסוך הינה יקרה ועלולה ליקר את ניהול ההליך באופן משמעותי לעומת ניהול הליך דומה בבית המשפט. הדבר מהווה חיסרון משמעותי בעיקר לבעל הדירה אשר לרוב יתקשה במימון ההליך היקר להבדיל מהיזם.
  • יתכנו מקרים בהם נקבע מראש שהבורר אינו כפוף לדין המהותי ורשאי לפסוק בכל דרך אחרת שנראית לו או מנגנון אחר כגון דין תורה וכיוצ"ב והדבר עלול לשלול זכויות שמגיעות לצדדים בהתאם לדין הקיים.

למי הוא טוב?

תלוי מאוד במקרה, אפשר לומר שלרוב תניית הבוררות פועלת לטובת היזם מכיוון שההליך מתנהל בדלתיים סגורות. מסיבה זאת, ממד הדיסקרטיות שומר על מוניטין היזם, ורווחו של היזם גובר על רווחו של אותו בעל נכס.

כמו כן, העלויות הגבוהות של ניהול ההליך עלולות להוות כחסם בפני בעלי דירות אם בכלל להיכנס להליך כזה מלכתחילה.

מנגד אם תניית הבוררות מנוסחת באופן נכון ומותאמת למצבים ספציפיים בהם נדרש בורר מקצועי כגון מהנדס, אדריכל או שמאי יתכן שהיא אכן תהיה טובה עבור שני הצדדים.

לסיכום:

תניית בוררות אכן מייעלת ומקצרת את ההליך משמעותית אך, היא לא מתאימה לכל מחלוקת. יש לזכור כי הסכם תמ"א 38 הינו הסכם ארוך ומורכב, וביצועו מתפרס על פני שנים רבות (מתהליך התכנון, אישורים, והוצאה לפועל של התוכנית), ויש מגוון שיקולים שיש בטרם משלבים ומנסחים תניית בוררות. לצמצום מרחב הטעויות ולצורך קידום יעיל של הפרויקט, יש לשכור את שירותיו של עורך דין מקרקעין מנוסה.

אם אתם זקוקים לסיוע בהבנת ההסכם ובפרט על סעיף בוררות בהסכם – תרימו טלפון, עורך דין התחדשות עירונית פה לסייע לכם.

משרדנו בעל מיומנות בסעיף בוררות בפרויקטים של תמ"א 38 ובפרויקטים של התחדשות עירונית רחבי היקף ומעניק ליווי משפטי מקצועי ואישי לבעלי הדירות בתחום. הליווי המשפטי מקיף את כל שלבי העסקה וחשוב שבטרם החתימה על הסכם תמ"א 38, תדעו מהן החובות שחלות עליכן אך גם מהן הזכויות שלכם בכל הקשור לסעיף של בוררות בהסכם.

 

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: