חניות נכים בדירות קבלן

חניות נכים בדירות קבלן

חניות נכים בדירות קבלן

האם היזם יכול למכור חניות נכים בדירות קבלן?

החוק בישראל מחייב יזם שבונה בניין מגורים חדש, להתקין מקומות חניה שמיועדים גם לאנשים עם מוגבלות. בשנת 2022, יצא תזכיר חוק לתיקון חוק המקרקעין בעניין הצמדת חניות נגישות בבניין חדש וקבע כי רוכש דירה שהוא אדם עם מוגבלות וזכאי לתו נכה לרכב, יוכל להצמיד לדירתו חניה נגישה וזאת מתוך סל החניות הנגישות שהוקצו לבית המשותף.

לאחר השלמת הפרויקט היזם/ הקבלן, מוציאים טופס 4 ומוסרים את הדירות לידי הרוכשים, וזאת מבלי שכלל החניות נמכרו. למעשה נוצר מצב בו כל הדירות בבניין נמכרו, הבניין מאוכלס, הרכוש המשותף נמסר לכאורה לדיירים, אך עדיין היזם מחזיק במספר חניות.

למעשה, המצב שנוצר כיום הוא שהיזם יכול להמשיך להחזיק בחלקים מסוימים מן הרכוש המשותף שיכולות להוביל לעסקאות נוגדות, סימון חלקים שעל פי טבעם ומהותם נועדו לשמש את כלל בעלי הדירות אך, לפי ההסכם הם שייכים ליזמם.

באוגוסט 2022 פרסם משרד המשפטים תזכיר חוק חדש שעליו עמלו בשיתוף פעולה, יחד עם הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין ויחד עם נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות. תזכיר החוק נועד לתקן את חוק המקרקעין, ולהסדיר את הסוגיה.

תיקון החוק נועד להסדיר את הצמדת מקומות החניה המיועדים לאנשים עם מוגבלות אחת ולתמיד, שלמעשה יאפשר לרוכש הדירה שהוא הינו אדם עם מוגבלות, הזכאי לתג נכה ברכב, להצמיד לדירתו חניה נגישה מתוך סך החניות הנגישות שהוקצו לבית המשותף לפי דיני התכנון והבנייה.

מי אותו אדם אשר זכאי להכשיר מקום חניה מיוחד עבורו?

בעל דירה בבית משותף העונה על כל התנאים הבאים, זכאי לקבל הקצאה של מקום חניה עבור מספר הרכב, במרחק שלא יעלה על 200 מטר מביתם. לשם כך יש להשיג אישור בכתב מ רופא, פיזיוטרפיסט או מרפא בעיסוק שאישר בחתימתו במסמך ערוך על פי טופס אישור שנקבע בתוספת בחוק המקרקעין, כי ייחוד מקום חניה דרוש בשל מוגבלותו של האדם, לשם נגישותו הבטוחה והעצמאית לדירה או לרכוש המשותף המשמש אותה, ומצהיר על הדברים הבאים:

  1. מוגבלות בהליכה והתניידות בכיסא גלגלים.
  2. נכות המצריכה רכב כאמצעי תנועה לניידות.
  3. דרגת נכות המגיעה ל-90% לפחות והתניידות ללא רכב עלולה לדרדר את מצבו הבריאותי.
  4. ייחוד השטח כמקום חניה של בעל הדירה והתאמתו אינם מונעים משאר בעלי הדירות בבניין לעשות שימוש סביר ברכוש המשותף.

לסיכום
משרדנו מתמחה בתחום הנדל"ן על כל רבדיו. משרדנו נותן מענה וליווי לכל מענה שתצטרכו, אנו מבטיחים לתת שרות מקצועי, אמין ומסור עד להשגת המטרה.

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: