עורך דין משפחה: זכויות הורה עצמאי

זכויות ל"הורה עצמאי" או למשפחה חד הורית

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל כיום, כ-6% מהמשפחות נמנות עם המשפחות החד הוריות, כלומר כ-120,000 משפחות. הנושא של הזכויות המגיעות למשפחות חד הוריות, הוא נושא מורכב, מכיוון שהוא דורש יישום חוקים והתנהלות מול מוסדות ומשרדים ממשלתיים. מאמר זה עוסק בהבהרה של זכויותיהם של המשפחות החד הוריות. בכל שאלה מקצועית או ייעוץ מומלץ לפנות לעורך דין משפחה.

מי מוגדר "כהורה עצמאי"?

עד שנת 2014 השתמשו במושג "הורה במשפחה חד-הורית". עם שינוי המינוח ל"הורה עצמאי" שונה שם החוק בהתאם לחוק "סיוע למשפחות שבראשן הורה עצמאי". "הורה עצמאי" הינו תושב ישראל, אשר בחזקתו ילד עד גיל 18 והוא אינו נשוי ואין אדם ידוע בציבור כבן זוגו, עם זאת, ישנם מקרים בהם זוג נשוי גר בנפרד, ואז ההורה שבחזקתו הילד יהיה מוכר כ"הורה עצמאי".

משפחות חד הוריות זכאיות לקבל הטבות שונות במסגרת החוק. במידה ונתקלתם בהתנגדות לקבלת זכויות מצד גופים שונים, כדאי ואף מומלץ להתייעץ עם עו"ד משפחה לגבי מהלכים עתידיים להשגת זכויות מלאות שמגיעות לכם.

קצבאות ומענקים המגיעים ל"הורה עצמאי" מביטוח לאומי

גובה קצבת הילדים תלוי במספר הילדים במשפחה, יחד עם זאת, "הורה עצמאי" שמגדל ילד זכאי לקבלת מענק מביטוח לאומי בתחילתה של כל שנת לימודים. גובה המענק עומד על 1,003 ₪ לכל ילד. כיום, נדרש ה"הורה העצמאי" להגיש תביעה לביטוח לאומי לצורך קבלת המענק לראשונה, אולם בעתיד ה"הורה העצמאי" יקבל מענק לימודים באופן אוטומטי.

האם ל"הורה העצמאי" יש יותר ימי מחלה בשנה?

עובדים זכאים לעד 8 ימי היעדרות על חשבון ימי המחלה שלהם בגין מחלת ילדיהם שמתחת לגיל 16. "הורים עצמאיים" (חד הוריים) זכאים לזקוף עד 8 ימי היעדרות נוספים על חשבון ימי המחלה שלהם, כלומר עד 16 ימים בשנה. "הורה עצמאי" שילדו עד גיל 18 וסובל ממחלה ממארת או צריך טיפולי דיאליזה, זכאי לעד 110 ימי היעדרות על חשבון ימי המחלה שלו וזאת בתנאי שעבד אצל אותו מעסיק לפחות שנה.

האם משפחות חד הוריות זכאיות להקלות מס?

הורה שהוא גרוש או אינו גר עם ההורה השני ומגדל את ילדיו, זכאי לקבל נקודת זכות אחת שערכה 216 שקלים לחודש. זיכוי בנקודת זכות בא לידי ביטוי בהפחתה של סכום המס. כאשר ההורה השני מסייע בכלכלת ילדיו יהיה זכאי גם הוא לנקודת זיכוי נוספת, או לחלק ממנה, תלוי בגודל הסיוע שלו. בקבלת נקודת זיכוי גובה ההטבה תעמוד על 2580 ש"ח לשנה.

האם "הורה עצמאי" יכול למשוך כספים מ"תכנית חיסכון לכל ילד"?

כאשר ילדו של ה"הורה העצמאי" בעל מצב רפואי קשה, "הורה עצמאי" זכאי למשוך כספים שהצטברו בתוכנית החיסכון לכל ילד לשם מימון צרכיו הרפואיים של הילד, גם אם לילד עדיין לא מלאו 18 שנה.

הורים יקרים, אם אתם מרגישים שאינכם מקבלים זכויות על פי דין ממוסדות ומשרדים ממשלתיים, אל תהססו ותפנו לעורך דין משפחה המכיר היטב את החוק ואת הנגזרות ממנו.

ליצירת קשר מלאו פרטים

זמינות מיידית: 072-394-5434

מאמרים אחרונים

התחברו אלינו

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: