מה ההבדל בין מינוי אפוטרופוס לייפוי כוח מתמשך

אפוטרופוס וייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך, הינו הסדר חדש שנכנס במסגרת תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות משנת 2016, המבטא תפיסה חברתית חדשה ביחס לאנשים עם מוגבלויות – תפיסה זו שמה במרכזה את זכותו של אדם לחיות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונותיו.

ההבדלים בין אפוטרופוס וייפוי כוח מתמשך

תנאים לקבלת זכאות לבקשה

בקשה למינוי אפוטרופוס – הבקשה מוגשת לרוב על ידי קרובים של אדם שאינו יכול לנהל את ענייניו ולקבל החלטות עבור עצמו. הבקשה למינוי אפוטרופוס תהיה עבור אחד מאלה בלבד: (א) אדם שבית המשפט הכריז וקבע שהוא פסול דין. (ב)  קטין שטרם מלאו לו 18 שנים והוריו נפטרו, או שבית המשפט הכריז וקבע שהם פסולי דין או שנקבע כי אינם מסוגלים למלא את חובותיהם כהורים. (ג) אדם בוגר עם צרכים מיוחדים שאינו מסוגל לנהל את ענייניו. (ד) אדם קשיש המגיע למצב שבו הוא אינו יכול לדאוג לעצמו או לקבל החלטות בעצמו. (ה) אדם אשר מאושפז בבית חולים, שנבדק ונמצא כי הוא אינו מסוגל להביע דעה לגבי ביצוע הליך רפואי עבורו.

בקשה לייפוי כוח מתמשך זהו מסמך משפטי שצריך לעמוד בשני תנאים מצטברים:  תנאי ראשון, המבקש צריך להיות מעל גיל 18. התנאי השני, אותו אדם צריך להבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך, מטרותיו ותוצאותיו (ואם מדובר באדם עם מוגבלות, הכוונה היא שהוא מסוגל להבין זאת בהינתן ההתאמות הנדרשות למצבו). הממנה יכול לקבוע כי האדם שייכנס בנעליו יהיה מיופה כוחו בתחומים שונים ויוכל לקבל החלטות בשמו בשלושה נושאים: עניינים רכושיים, אישיים ורפואיים. מיופה הכוח ייחשב לכזה אם נתן את הסכמתו לכך.

מיקום הגשת הבקשה ותשלום אגרה

הליך מינוי אפוטרופסות מחויב בפניה לבית המשפט לענייני משפחה במחוז מגוריו של האדם המבקש מינוי. עליו לשלם אגרה בגין הגשת הבקשה, בדיקת פרטה, ביקורת דו"ח כספי ועוד.

לעומת זאת, בייפוי כוח מתמשך אין צורך לפנות אל בית המשפט, אך יש צורך לפנות אל עורך דין המוסמך לכך שעבר הכשרת חובה של האפוטרופוס הכללי, לקבלת אישור ואין צורך בתשלומי אגרות.

דרכי המינוי

במצב של מינוי אפוטרופסות, בית המשפט  קובע וממנה את האפוטרופוס וזאת לאחר שהוגשה בקשה למתן צו מינוי אפוטרופוס. הבקשה תוגש בצירוף תעודה רפואית של האדם שמבוקש למנות לו את האפוטרופוס. משקבע בית המשפט על אפוטרופוס הוא למעשה מנשל את זכותו של אותו אדם לקבל החלטות לגביו, וקבלת ההחלטות הם רק בידי האפוטרופוס שמונה.

במצב בו קיימת מחלוקת משפחתית לגבי זהות האפוטרופוס ועל היקף סמכותו, בית המשפט יתערב וקמה לו הזכות למנות אדם זר או עמותה כאפוטרופוס לגוף ולרכוש בניגוד לרצונו של אותו אדם שמבוקש למנות לו.

במצב של ייפוי כוח מתמשך האדם עצמו הוא זה ששולט בעתידו על ידי מינוי מיופה הכוח בלי התערבות של בית המשפט. אותו אדם קובע מה יהיו סמכויותיו של מיופה הכוח ע"י הנחיות וכללים מנחים.

הכתבת עתידו בפועל של האדם המבקש

כאשר מתמנה אפוטרופוס על ידי בית המשפט, מרגע המינוי השליטה עוברת אל האפוטרופוס שמונה והאדם המבקש מאבד את שליטתו באופן גורף. כלומר,  האפוטרופוס  מנשל את זכותו של אותו אדם לקבל החלטות לגביו, וקבלת ההחלטות הם רק ביד האפוטרופוס. האפוטרופוס מונחה על פי כללים המופיעים בחוק ובתקנות, ועל פי הוראות מנחות אותן הוציא האפוטרופוס הכללי.

לעומת זאת, במצב של כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח, היתרון המרכזי הוא השליטה של האדם המבקש על עתידו. כלומר, הכשרות המשפטית והסמכות לקבל החלטות עבור עצמו עדיין נשארות בידיו, גם כשהוא מאבד שליטה על גופו ואינו מסוגל לקבל עוד החלטות.

חובת דיווח אפוטרופוס וייפוי כוח מתמשך

כאשר בית המשפט מינה אפוטרופוס לאדם המבקש חלה על האפוטרופוס חובה להגיש לאפוטרופוס הכללי דו"ח על מצבם של הנכסים, וכן דו"חות תקופתיים המפרטים את היקף ההכנסות וההוצאות של אותו האדם.  לעומת זאת בייפוי כוח מתמשך אין כל חובת דיווח בדיווח.

מה כדאי –  ייפוי כוח מתמשך או אפוטרופסות?

לכל האמור לעיל, נראה כי בקשה למינוי ייפוי כוח מתמשך היא הבחירה הנכונה. במצב מסוג זה, הכוח נשאר בידיו של המבקש, ונותן לו מרחב בחירה על חייו. לעומת זאת, בקשה למינוי אפוטרופוס כובלת את ידיו של המבקש ע"י הכרעת בית המשפט ומונעת ממנו מרחב בחירה אישי. יש להוסיף, שכל מקרה מיוחד במינו ולא כל מינוי מתאים לסיטואציה מסוימת.

לכל שאלה והתלבטות במה כדי לכם לבחור אתם מוזמנים לפנות למשרדנו אשר מתמחה בתחום האפוטרופסות וייפוי כוח מתמשך.

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: