הסכם ממון לזוגות להטבי"ם

סמכותו של בית הדין לענייני משפחה חלה גם על סכסוכים בין בני זוג אשר הינם בני אותו המגדר, בין אם מתגלעים סכסוכים ובין אם מדובר בעריכת הסכם ממון בטרם תחילתו של קשר רציני, אשר כולל, בין השאר, מגורים משותפים, וזוהי הסיבה לכך כי עו"ד משפחה הוא האדם המתאים לטיפול במקרים מסוג זה. עם זאת יש לשים את הדעת לכך, כי לא כל עו"ד הסכם ממון הוא עו"ד הסכם ממון לזוגות להטבי"ם (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים), כך שיש צורך בעו"ד המתמחה בתחום!

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא מסמך בעל תוקף חוזי בין שני בני זוג אשר מטרתו לעגן בצורה חוקית ומסודרת תחומים הקשורים לניהול חייהם המשותפים ולזוגיותם. בהסכם ממון אמורים להיכלל כל הנושאים והתחומים אשר עלולים לגרום, במצב זה או אחר, למחלוקת בין בני הזוג. עקרונותיהם של סעיפים מסוימים, נכללים במרבית הסכמי הממון (למשל, אופן חלוקת הרכוש במקרה של פרידת בני הזוג), אולם כל זוג נותן לנושאים בהסכם שלו, את הנקודות והדגשים החשובים לו. בין אם מדובר בזוג שבכוונתו להינשא, או בזוג המוגדר כידועים בציבור או בזוג להט"בי, על הסכם כזה להיות מדויק – הן מהבחינה המשפטית והן מהבחינה הרגשית. מאחר ובני הזוג עצמם אינם זרים האחד לשני/ה ואינם בעלי אינטרס עסקי מובהק (בניגוד, למשל, לשותפים עסקיים), נדרשים מומחיותו, הידע המקצועי ויכולת הגישור הרגישה של עו"ד הסכם ממון על מנת לצלוח את המשימה המורכבת והנחוצה הזו.

האם הסכם ממון ללהטבי"ם הוא הסכם ממון ככל הסכם ממון אחר?

על מנת שהסכם הממון לזוג נשוי יקבל את תוקפו החוקי, עליו להיות מאושר על ידי בית משפט לענייני משפחה. מאחר ונכון להיום, מדינת ישראל אינה מכירה רשמית בנישואין לבן/בת זוג בני אותו המין, זוגות להט"בים החיים יחדיו ומנהלים משק בית משותף, נכנסים תחת הגדרת החוק ל"ידועים בציבור", וככאלה, אינה מוטלת עליהם החובה לאשר את הסכם הממון ביניהם בבית המשפט לענייני למשפחה. לכן, יכולים בני (או בנות) הזוג לנסח ולערוך את הסכם הממון שלהם-עצמם ולחתום עליו. מסמך זה ייחשב כמסמך מחייב ובעל תוקף משפטי לכל דבר.

ומה אם אתם זהירים יותר ומעדיפים תוקף משפטי רשמי?

במקרה כזה, עומדות בפניכם שתי אפשרויות: הראשונה, היא להיעזר בשירותיו של עורך דין או נוטריון, אשר בפניו ייחתם ההסכם, וזאת, לא לפני שיוודא עורך הדין כי הצדדים קראו את הסכם וחתמו עליו מרצונם וכי הם אכן מבינים את משמעותו המשפטית לעומקה (בדומה לאישור בית המשפט, אולם באווירה נינוחה בהרבה יותר!). האפשרות השנייה, היא לאשר את הסכם הממון של בני/בנות הזוג בבית המשפט לענייני משפחה. בקשה מסוג זה שתוגש לבית המשפט תיעשה על פי סעיף 3(ג) לחוק בית המשפט לענייני משפחה, התשנ"ה-1995, המרחיב את הגדרת המינוח "בן משפחה" לכזה הכולל את "הידוע בציבור" ומתייחס גם לבני זוג להט"בים, שכן הוא מנוסח בלשון זכר ובלשון נקבה כאחד, כמצוין בסעיף 1(2)(א) שבו.

פסיקות תומכות

תמ"ש 3140/03 (בפני כב' השופטת חנה ריש-רוטשילד) ותמ"ש 047720/06 (בפני כב' השופט פאול שטראק) עסקו בבקשות לאישור הסכמי ממון בין בני זוג להט"בים. שני מקרים אלה אתגרו את בית המשפט בסוגיית הפרשנות לחוק – האם מתייחס המונח "ידוע בציבור" אשר מופיע בחוק בית המשפט לענייני משפחה, גם לזוגות שהינם בני אותו המין. במסגרת החלטתו קבע כב' השופט פאול שטראק, כי למרות שניתן למסד את הקשר החוזי בין המבקשים על פי דיני חוזים, נוכח ההבנה, כי מטרת המבקשים היא להביא להכרה מבחינה משפטית בזוגיות חד המינית, בית המשפט אינו רואה מניעה ונותן לכך תוקף.

הסכם ממון ללהטבי"ם בין אם הוא עתיד לעבור לאישור בית המשפט לענייני משפחה ובין אם הוא נחתם רק בין בני הזוג, מחייב טיפול של עו"ד הסכם ממון לזוגות להטבי"ם אשר ילווה את בני הזוג לאורך כל הדרך.

הזוגיות שלכם מתפתחת ואתם חושבים על ניסוח הסכם כזה?

צרו קשר כבר כעת עם משרד עו"ד און איל ינקו!

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: